Psychoterapia poznawczo-behawioralna - skuteczna metoda leczenia zaburzeń psychicznych
Psychoterapia poznawczo-behawioralna, znana również jako CBT, to jedna z najbardziej efektywnych form terapii stosowanych w leczeniu różnych zaburzeń psychicznych. Jest to podejście terapeutyczne, które koncentruje się na rozumieniu i zmianie negatywnych wzorców myślenia i zachowania, które mogą prowadzić do problemów emocjonalnych i psychicznych. W CBT, terapeuta i pacjent współpracują, aby zidentyfikować i zmienić negatywne przekonania i schematy poznawcze, które mogą wpływać na emocje i zachowanie pacjenta. CBT jest terapią krótkoterminową, zazwyczaj trwającą od kilkunastu do kilkudziesięciu sesji, z sesjami odbywającymi się zazwyczaj raz w tygodniu. Jest to terapia oparta na dowodach, co oznacza, że jej skuteczność została potwierdzona w wielu badaniach naukowych.
Dla kogo jest skierowana psychoterapia poznawczo-behawioralna?
Psychoterapia poznawczo-behawioralna jest skierowana do osób w każdym wieku, od dzieci po dorosłych, które borykają się z różnymi problemami psychicznymi i emocjonalnymi. Jest skuteczna w leczeniu wielu zaburzeń, takich jak zaburzenia lękowe, depresja, zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne, zaburzenia odżywiania, zaburzenia stresu pourazowego, zaburzenia osobowości i zaburzenia ze spektrum autyzmu. CBT jest również skuteczna w pracy z osobami doświadczającymi trudności w sferze emocji i zachowań. CBT jest także skuteczna w pracy z dziećmi i młodzieżą ze spektrum autyzmu.
Metody diagnostyczne
W naszej pracy wykorzystujemy tylko rzetelne testy i metody diagnozy psychologicznej.
Test ADOS-2 jest częściowo ustrukturyzowanym, wystandaryzowanym protokółem obserwacji, wykorzystywanym w diagnozowaniu dzieci i dorosłych z podejrzeniem zaburzeń ze spektrum autyzmu (w tym zespołu Aspergera).
Do diagnozy ADHD wykorzystujemy test Conners – rzetelny test do diagnozy dzieci i młodzieży, a także kwestionariusz DIVA-5 do diagnozy osób dorosłych.
Do diagnozy rozwoju umysłowego (ilorazu inteligencji IQ) a także funkcji wykonawczych, dojrzałości szkolnej, poziomu funkcjonowania w sferze kompetencji emocjonalno – społecznych wykorzystujemy wszechstronny test IDS-2.